Assalamualaikum

Thursday, February 26, 2009

----:KaTa UsTaZ :.......


Kata ustat
Kita ini semuanya sama Tiada beza yang tua mahupun yang muda Jangan menyombong atau takbur Sesama manusia Sekalipun kita berpangkat atau berilmu Kerana disisi Allah Kita semuanya sama…

Kata ustat
Jangan kita hina orang yang lemah Yang kurang berada Mahupun yang kurang paras rupa Tiada beza yang mengerjakan sawah Mahupun yang membina perumahan mewah Kerana disisi Allah Kita semuanya sama…

Kata ustat lagi
Jangan kita hina

Budak kecil yang comot lagi berhingus

Kerana dia tiada dosa

Sedangkan kita

Setiap waktu dan ketika

Memenuhi hati kita

Dengan titik-titik noda
Dalam tidur, dalam jaga…


Akhirnya ustat berpesan,

Ingatlah!

Kita manusia semuanya adalah sama
Yang membezakan kita

Hanyalah AMAL dan TAQWA

Biarlah kita kurang dimata manusia

Tetapi tinggi disisi ALLAH…


Peliharalah dirimu

Agar tidak dinodai dengan suasana

Sesungguhnya dirimu

Ada harga diri

Yang tidak ternilai mahalnya…

2 comments:

NurSyahadah said...

DIA yang aku kenal..
Hanya insan biasa..
Compang-camping segalanya..
DIA bukan pilihanku..
Kerana aku sukakan kecantikan dan kesempurnaan sedangkan DIA tidak..
Aku cukup mengenali DIA..
DIA hanya tahu mementingkan diri..
Dan tidak memahami..
Pada aku, DIA hanyalah boneka mainan ejekan dan cercaan manusiawi..
DIA tidak berkedudukan, apatah lagi berharta..
Langsung tidak menepati kehendakku..
Dari rupa langsung bagaikan tiada keikhlasan..
Kerana aku mahukan keikhlasan sejati..
Bagaimanalah kiranya aku mahu menerima DIA..
Sedangkan DIA tidak sempurna..
DIA suka mengadu domba..
Dan terlalu mahukan perhatian..
Aku malu dengan sikapnya bahkan terlalu keanak-anakan..
Katanya..
DIA seorang yang susah..
Pengalamannya pahit memekat..
Dan perlukan teman kononnya..
Sedangkan pada pengamatanku..
Dia menipu dan hanya mahukan simpati..
Benarkah??..Detik Hatiku..
Namun aku tidak peduli kerana aku tidak suka padanya..
KAU lafazkan cinta..
Tetapi layakkah ENGKAU??
Cerminlah diri ENGKAU dulu..
KAU bukanlah seorang yang alim..
Aku mahu seorang yang mampu membimbing..
Baik..
Dan Boleh dipercayai..
ENGKAU fikirlah baik-baik siapakah diri ENGKAU itu..
Kerana aku sudah jemu melihat ENGKAU dan mendengar kata-kata dari ENGKAU..
Kerana aku tahu..
Aku tahu bahawa ENGKAU………….

NurSyahadah said...

Nabi sudah memberikan sebuah peringatan:
“Janganlah kalian menikahi wanita karena
kecantikannya, mungkin kecantikannya itu
bisa mencelakakan. Dan jangan kamu
kawini wanita karena hartanya, mungkin
hartanya itu bisa menyombongkannya. Akan
tetapi kawinilah mereka karena agamanya,
sesungguhnya seorang hamba sahaya yang
hitam warna kulitnya tetapi beragama,
itu jauh lebih utama”. (HR Ibnu Majah,
Al-Bazar, dan Al-Baihaqi dari Abdullah
bin Umar).